La Ranjja! - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Bas Kemink - WaarBenJij.nu La Ranjja! - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Bas Kemink - WaarBenJij.nu

La Ranjja!

Door: Bas Kemink

Blijf op de hoogte en volg Bas

20 September 2012 | Ecuador, Ambato

Heey Toppers,

Hierbij nog een verslagje, ik ben nu vanaf zondag op het project genaamd La Ranjja (de boerderij dus voel me helemaal thuis;)).

Er wonen hier 16 jongens intern en elke dag komen er rond de 50 schoolwerk maken, de gebouwtjes zijn redelijk er is alleen geen internet voorhanden dus dat is een beetje onhandig (ohwja en ook de wc"s weigeren nog wel eens door te trekken)

Ik slaap bij alle 16 de jongens op de kamer, weliswaar in mijn eigen hokje maar heb ze dus wel 24 uur per dag om me heen. Ik zie nog even aan hoelang ik dat volhoud want sta om 5 uur op om de oudste op de bus te zetten en vervolgens loop ik om 6:30 met de kleintjes mee naar school.

In het weekend kan ik geen vrij krijgen omdat Fleur en ik dan helemaal alleen zijn met de kinderen, ook kunnen Fleur en ik niet tegelijk vrij krijgen omdat er anders te weinig mensen op het project zijn. Ik heb afgesproken dat ik op donderdag en vrijdag vrij ben dus hopelijk nog wele een beetje kan stappen. Ook heb ik geregeld dat ik op mijn vrije dagen een eigen slaapkamer heb zodat ik zelf kan weten hoelaat ik thuiskom en dus niet om 21:00 wordt opgesloten met de jongens.

Over het project, de jongens zijn allemaal erg leuk en enthousiast alleen de oudste van 16 moeten vrij weinig van ons weten. De kleintjes naar school brengen is 15 minuten lopen is altijd weer een avontuur, de jongens springen achter op elke truck ik heb inmiddels bijna blokjes van al het rennen:P Verder voetbal ik heel veel, kijk tv met ze, hap droge rijst met ze, doe de tuin met ze, enz.enz.enz. Het ene moment denk ik je ik wil hier nooit meer weg en het andere moment zijn er weer 2 aan het knokken. Ook moet ik s"avonds regelmatig mijn bed uit om er weer 2 uit elkaar te halen. En hoe stoer de mannen ook zijn, s"avonds ligt iedereen met een knuffel in bed:P Ook sjouwen ze constant een grote box mee dus er is constant muziek, ik kan nog wat leren van de jongens breakdancen alles doen ze!

Ook is er een gehandicapt jongetje die de hele dag op het project is, de jongens zijn tot 13 uur op school. Overdag gaan we op huisbezoek of langs scholen, naar de dokter of gewoon een ijsje eten met de psychologe van het project:p Ook hebben Fleur en ik geregeld dat we naar een Spaanse cursus kunnen op woensdag tot 15 uur dus hebben we ook wat rust.

Afgelopen week zijn we met de jongens naar de finale van de basketbalbeker gegaan, het stadion zat helemaal vol en de sfeer was geweldig. Volgens Daniel (6 jaar) moest ik voor de blauwe zijn, ik dus juichen toen hun scoorde bleek de rest van het stadion voor de rooie te zijn. Meneer had zich vergist ik kreeg heel wat boze blikken naar me toe:p Gelukkig ben ik een kop groter dan de gemiddelde Ecuadoriaan (behalve die basketballers dan) dus kon ik rustig blijven zitten. De mascotte gooide in de rust steeds snoepjes, muismatten, T-shirts enz. in het publiek. Handig als je met 16 straatkinderen bent. Ze sprongen overal tussen en hadden alles te pakken:p Jonathan een klein negertje van 8 sprong op een gegeven vanaf 2 stoelen hoger bij een man op zijn rug. Gevolg was dat de beste man viel en slechts 3 mensen meenam in zijn val, ik lach helemaal dubbel en Jonathan drukte snel zijn muismat onze kant uit:p

Mijn camera is trouwens gesneuveld, maar Fleur heeft foto"s. Zodra ik bij Nicolas ben (over een week of 2) zal ik ze vanaf mijn i pad uploaden, ik laat jullie dus nog even in spanning!

Ohwja, volgens mijn spacet het internet hier ook al, Voorst staat bovenaan:p dat kan toch nooit;) haha, ben trots op jullie jongens!

Nou tot mijn volgende verslag en natuurlijk de foto"s.

Adios amigo"s

Bas

  • 21 September 2012 - 07:38

    Bas Kemink:

    Voor foto's verwijs ik jullie tijdelijk even door naar Facebook:) de i pad en waarbenjij.nu zijn nl niet echt vriendjes!

  • 21 September 2012 - 09:47

    Rick M:

    Bassie...!!!!!

    Zo te horen maak je iig al genoeg mee. De omstandigheden zullen dan soms wat minder prettig zijn, maar jij vermaakt je wel met doe rakkers daar:)! Heb je ze allemaal nog wel een beetje onder de duim of hebben ze met zen allen jou al bijna onder de duim;) moet ik ook al een knuffel opsturen zodat je met de boy's mee kan doen?;) nou kerel veel plezier en succes verder en spreek je snel weer;)!! Houdoe...

    Xje Rick

  • 21 September 2012 - 10:36

    Antoinet Kemink:

    Ik heb de foto's gezien, volgens mij maak jij hele volksstammen gek. Ik zag al een aantal echte
    "Bassie" foto'' s. Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd meevalt maar als ik dan die mooie koppies lachend over elkaar heen zie rollen is het wel heel mooi werk. Wij zijn trots op jou jongen.
    Het toilet ziet er heeeeeel aantrekkelijk uit, maar goed dat je in Ecuador niet wordt bekeurd voor wildplassen -). Wel lange dagen hoor, en dan nog een gezamenlijke slaapkamer...... Maar goed dat je getraind hebt om dag en nacht door te gaan hahahaha. Geniet van je douche en schone bed bij Vero. Jij boft maar weer met jouw back-upjes. Doe Vero de hartelijke groeten van ons.

    Dikke kus,

  • 21 September 2012 - 12:19

    Wouter:

    Hehe, ik zie alweer een hoop Marietjes. Ik snap nog steeds niet hoe die gasten het voor elkaar hebben gekregen om jou vrijwillig om 05.00 uur uit bed te krijgen en vervolgens zelfs nog in de tuin te laten werken :P

  • 21 September 2012 - 16:15

    Arie :

    de ochtendstond heeft goud in de mond ;-)
    er hoeft maar 1 voetballertje tussen te zitten en wij zijn binnen ;-)
    als voormalige verhuurder/pandjes baas weet je nu hoe het voelt als je zoveel mogelijk mensen in een hokje drukt
    zal een fles glorix en een wc borstel opsturen zodat de boel weer mooi gaat glimmen en je dan tenminste weer ongestoord je snor kan drukken .................
    kerel wat zul jij er goed uitzien na zón droog rijst dieet ...........
    wou je er toch even op attend maken dat er nog meer elftallen bij Voorst zijn die ook zeker de moeite van het volgen waard zijn ;-)
    hou vol en ga zo door je bent goed bezig .........
    xxxxx

  • 23 September 2012 - 14:28

    Marianne Blijdesteijn:

    Ha Bas,
    Leuk en levendig verhaal!
    Ik hoop dat je het goed vindt dat ik je verhalen lees? Ik ben de moeder van Fleur en natuurlijk leef ik met jullie mee. Ik vind het super moedig van jullie dat jullie in dit project zijn gestapt. De energie en de liefde die jullie aan de kinderen kunnen geven, zal hen hun hele leven bijblijven, denk ik.
    Ik vind dat jullie er een behoorlijk zware klus aan hebben en vraag me af en toe af waar de paters eigenlijk zijn? Maar zo te lezen maak je er wel iets van!
    Veel plezier en succes.
    Liefs, ook voor Fleur,
    Marianne

    Trouwens, foto's kan ik niet vinden.... (ben social media dummy)

  • 28 September 2012 - 12:00

    Arie:

    yoooooh Basman het wordt tijd voor een update ;-)
    je maakt mij niet wijs dat je niets meemaakt
    we wachten in spanning af
    see you
    daddy ;-)

  • 28 September 2012 - 12:00

    Arie:

    yoooooh Basman het wordt tijd voor een update ;-)
    je maakt mij niet wijs dat je niets meemaakt
    we wachten in spanning af
    see you
    daddy ;-)

  • 28 September 2012 - 12:00

    Arie:

    yoooooh Basman het wordt tijd voor een update ;-)
    je maakt mij niet wijs dat je niets meemaakt
    we wachten in spanning af
    see you
    daddy ;-)

  • 28 September 2012 - 12:00

    Arie:

    yoooooh Basman het wordt tijd voor een update ;-)
    je maakt mij niet wijs dat je niets meemaakt
    we wachten in spanning af
    see you
    daddy ;-)

  • 28 September 2012 - 12:01

    Arie:

    oeps iets te vaak op de knop gedrukt ;-)

  • 02 Oktober 2012 - 09:30

    Arie:

    goedemorgen (nacht) krijg veel vraag naar jou site je hebt meer kijkers dan schrijvers ;-)
    wordt tijd dat je er een verhaal opzet wat om reactie's vraagt
    potentiele sponsors wachten op een goede reden om over de streep getrokken te worden
    als je tussen de spaanse les en luierverschonen even tijd vrijmaakt komen de stromen weer op gang
    succes ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Ambato

Bas

Hallo allemaal, welkom op mijn webblog. Mijn reis zal de eerste 5 maanden gaan naar Ambato Ecuador, hier zal ik op een project ondersteuning bieden aan straatkinderen. Hierover zal ik jullie uitgebreid berichten in mijn blog. Na mijn tijd op het project zal ik een reis gaan maken door Zuid-Amerika, m.b.t. de reis heb ik eigenlijk nog niks gepland dus hopelijk ga ik jullie verrassen!

Actief sinds 23 Jan. 2012
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 16570

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Ontwikkelingshulp in Ecuador

Landen bezocht: