No su escuala! - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Bas Kemink - WaarBenJij.nu No su escuala! - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Bas Kemink - WaarBenJij.nu

No su escuala!

Door: Bas Kemink!

Blijf op de hoogte en volg Bas

02 Oktober 2012 | Ecuador, Ambato

Yoow Toppers!

Het wordt maar weer eens tijd voor een update! Mijn laatste vrije dagen was ik behoorlijk druk en heb ik met thuis geskyped dus ben er nog niet aan toegekomen!

Het gaat hier helemaal prima, heb mijn draai gevonden en eindelijk wat overwicht over de jongens! Ook begin ik mij in het spaans aardig te redden, Fleur en ik hebben nu elke maandag en woensdagochten les op een middelbare school in de tussenuren van de Professor! Hoop mij over een maandje helemaal te kunnen redden!

Ik heb een manier gevonden om de kleintjes daadwerkelijk om 21 uur in bed te krijgen, gewoon een kussengevecht starten om 20:30 en om 21 uur liggen ze uitgeput vlak:p Helaas kost het me wel verscheidene blauwen plekken omdat ze met zijn allen tegen mij gaan:p

Twee weken geleden was er in de bergen hier een feest van de indiaanse bewoners, op het project hoorde je de muziek supergoed dus er begon al wat te kriebelen:P De oudere jongens waren allemaal ontsnapt naar het feest dus ik vondt het een goede reden om met alle jongens die er nog waren ook maar even naar het feest te gaan! Ze keken me aan met grote ogen en beloofden plechtig dat we in een groep bleven! En het ging gewoon goed:P heb me kapot gelachen daar fleur en ik waren de enige buitenlanders en zo ongeveer de enige volwassenenen met tanden! De mensen kennen ons allemaal doordat hun kinderen het project bezoeken. Ze delen hier alle drank dus kreeg constant een plastic beker in mijn handen gedrukt waaruit net een hele groep indianen bier had zitten drinken, helaas kon in niet weigeren en heb s"avonds mijn tanden maar goed gepoetst! De jongens trapten een dronken vent weg die met Fleur begon te dansen maar vergaten mij te beschermen toen ik in de armen werd genomen door zo ongeveer de lelijkste vrouw daar! Ze begonnen allemaal te lachen dus heb er maar even een salsa uitgegooid! Toen begonnen onze dronken indianenvrienden allemaal te vechten, ik ben met de grote jongens voor de kleintjes gaan staan en heb genoten van het schouwspel:P Kraampjes vielen om vrouwen sloegen hun mannen met stokken naar huis:p Klein beetje het emperfeest dus!

Op donderdagavond werd ik gebeld door de Soria sisters en ze hebben me opgehaald van het project, eindelijk een warme douche pizza en internet! De volgende dag met de dames naar Banos geweest en de watervallen bezocht, en S"avonds een dvdtje gekeken. Ook zijn we bij hun opa op bezoek geweest, de beste man is er niet goed aan toe en zag mij naast zijn kleindochters zitten. Ik had hem zowat uit zijn leiden verlost toen hij hoorde dat ik geen katholiek was, gelukkig kon ik mijn beste spaans uitleggen dat ik gewoon een vriend was en niet meer en de hartmonitor sloeg weer aan:p

Met de jongens die wij elke morgen naar school brengen is het nog wel elke dag en een strijd om ze er daadwerkelijk te krijgen. Het meest heb ik gelachen met John David een scheel kijkend negertje van 8 als ik s"ochtends de dekens van hem aftrel begint hij al te zingen "no su escuale" op de woensdag treuzelde hij zo erg dat het busje met de rest weg was en wij dus samen naar school moesten lopen! Ik moest hem de berg opslepen terwijl hij maar bleef schreeuwen no su escuala, hup hem over mijn schouders gelegt en gewoon stoicijns doorlopen:p Begint meneer lachend te schreeuwen dat hij ontvoerd werd echt het halve dorp liep uit om ons te bekijken en ik kreeg applaus toen ik hem op school had. Helaas sprong meneer daar over de muur en is hem alsnog gesmeerd:p De ene dag gaan ze braaf en de andere dag zijn ze opstandig, ik moet echt voor de poort blijven staan en afwachten tot de ochtendgymnastiek en het volkslied voorbij is en hun naar de klassen marcheren. Dan pas weet ik zeker dat ze daadwerkelijk naar school gaan!

Afgelopen donderdag en vrijdag ben ik weer naar Quito gegaan, met de bus 3 uur lang voor welgeteld 2 dollar! S"avonds lekker met Nicoals Juancho en de Soria sisters wezen eten en de volgende dag weer terug!

Gisteren zijn Fleur en ik na de spaanse les op bezoek geweest bij een vrouw die zij had ontmoet in de bus naar Banos. We kregen chocolademelk en een broojde en toen ze erachter kwamen dat mijn camera stuk was werd een vriend gebeld die een camerawinkel had! Huppatee ik met haar dochter naar de winkel en heb met een fikse korting een nieuwe camera, zal snel wat foto"s maken en deze op mijn blog posten. Ik ben vervoglens weer aan het werk gegaan en Fleur is daar blijven eten en de hele dag daargebleven. De mensen hier zijn zo gastvrij, ze geven allemaal hun nummer, je mag blijven slapen en je moet bellen als je wat nodig hebt! Het komt ook wel een beetje doordat wij in Ambato zitten en hier weinig toeristen zitten . We zijn echt een attractie op straat! Auto"s stoppen en giebelende schoolmeisjes lopen een blokje achter je aan:p

Ik begin steeds meer mijn draai te vinden op het project gelukkig, dit vooral omdat de jongens beginnen te luisteren en mijn Spaans maar vooral dat van Fleur met stappen vooruitgaat! Aankomende donderdag ga ik denk ik met een paar duitsters naar Quito om een keertje in een hostel met buitenlanders te zitten! Lekker Engels en Duits lullen en naar een tent waar niet alleen maar Ecuadorianen zijn, ik vind die tenten superleuk maar als ik er te vaak heen ga kunnen mijn heupen de slijtageslag niet aan! Wat kunnen die kleine mensen dansen zeg!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties en zal binnenkort wat foto"s uploaden en wat vaker op mijn blog schrijven!

Hasta Luego!

Bas

  • 02 Oktober 2012 - 22:23

    Antoinet Kemink:

    Toch nog ergens een internetje gevonden?? Mooi verhaal om te lezen jongen. Ik word ondertussen wel erg benieuwd hoe jij die Salsa danst want jij schijnt er wel mee te scooren-) Ik zumba tegenwoordig dus weet dat jij die losse heupen niet van mij kunt hebben.
    Goed dat je weer een camera hebt, hoop snel mooie foto's te kunnen zien met spaanse bijschrift.
    Geniet van je tijd, wij horen elkaar weer.

    dikke kus
    je moeder

  • 03 Oktober 2012 - 08:21

    Cees Van Der Stelt:

    Dag Bas, ff een reactie van mijn kant! Ik lees het wel het gaat je al aardig goed. Prachtig joh, zelfs ik ben trots dat ik iemand ken die dit doet!!
    Hier alles oke. Zijn verhuisd naar Deventer!!
    Ook de wand op kantoor is nu een feit.
    Heel veel succes verder en ik blijf je volgen!!
    Hartelijke groeten van Anke,Lotte en mij!

  • 03 Oktober 2012 - 09:15

    Arie :

    oeps vroeg om een verhaaltje en mijnheer stuurt gelijk een heel boekwerk ;-)
    die John David moet jou bekend voorkomen .......................
    opdezelfde wijze moest ik jou eerder uit bed halen en naar drumles meenemen
    sluit snel aan bij Fleur met spaans anders versta je haar niet meer
    ben benieuwd wat en wie er uit je rugzak kruipt als je ooit weer deze kant op komt ;-)
    ga zo door

    daddy

  • 03 Oktober 2012 - 19:01

    Bernard En Marion:

    Hallo wereldreiziger,

    We hebben van "daddy" de link gekregen (Bernard wist de helft nog: het was iets van "Bas on tour". Wat een avonturen allemaal. Je hebt het zwaar, niet? Een hele tour, dussssssssssssssssss.

    Bernard gaat straks ook nog alle verhalen lezen. Ik sta niet voor zijn reactie in!

    Enne...., geef je vader nou gewoon die onderbroeken, die je achter hebt gelaten. Je kunt daar vast veel mooiere vinden. Als de bikini's al mooi zijn, dan zullen de heren vast niet achter blijven! Of haal ik nu van alles door elkaar?
    Enfin, enjoy and learn en hou je taai ( maar dat zal wel lukken!).

    Groetjes uit Zutphen.

    Marion.

  • 03 Oktober 2012 - 19:55

    Bernard:

    heeeeeeeey Bas.
    Mooie verhalen en fijn dat het zo goed gaat,ook met fleur trouwens.wat goed om te horen dat je naast spaans,en engels ook je duits goed onderhoud[wereldburger]
    Dat kleine mensen goed kunnen dansen dat lijkt maar zo,hun frequentie ligt gewoon hoger.
    Bas geniet van wat je beleeft en scout een paar jongens voor voorst 2,want het is nog niet wat
    Groeten Bernard.

  • 12 Oktober 2012 - 13:15

    Jopa:

    Beste Bas,
    Vandaag vier ik zondag, dus heb de eerste borrel op.Na Wouter zijn verblijf in Amerika heb ik niet meer achter de computer gezeten en ben het wiel opnieuw aan het uitvinden. Mijn hersens kraken en de rechter wijsvinger moet al het werk doen. Laat oma toch gedacht hebben dat jij vriendschappelijk omging met religieuzen en ik niet beter wist dat het om zusters van Nicolas zijn oma ging. Je moeder heeft zowel het een als het ander uitgelegd en wij herkenden Bas weer.
    Je laatst gelezen verslag heb ik met plezier gelezen. Dat geklungel met kinderen, die altijd aan je goede bedoelingen weten te ontsnappen staat mij nog bij uit mijn startperiode in de Amsterdamse Pijp. Elke schooldag kwam ik met een half uur verhaal thuis voor mijn moeder als klankbord. Doe vooral die ene zuster, die wij kennen, de hartelijke groeten evenals Nicolas, de enige en eerste jongen, die aanbood : opa zal ik u helpen. Nu jij op woensdag de kruiwagen niet meer leegt, maak ik hem niet meer zo vol,maar denk altijd, die is voor Bas. Het ga je goed, groeten van joma en jopa.

  • 12 Oktober 2012 - 19:52

    Bas Kemink:

    Heey Toppers!

    Allemaal bedankt voor de superleuke reacties! Ik ben blij dat jullie allemaal reageren!

    Dat zelfs de familie Mulder en opa de blog gevonden is helemaal geweldig natuurlijjk:D
    Ik zal volgende x iets uitgebreider reageren op jullie leuke reactie!

    Ben nu even aan het skypen met de familie;)

    groetjes Bas

  • 15 Oktober 2012 - 14:58

    Arie:

    zowel Voorst 1 als Voorst 2 bakken er weinig van
    Voorst 1 zelfs verloren met 5-2 van de Hoven ...............
    heb jij al een talentje gescoud die wij mee terug kunnen nemen ??????
    zou mooi zijn als we nog voor de winterstop orde op zaken kunnen stellen ;-)
    see you soon
    daddy


  • 15 Oktober 2012 - 17:22

    Bas Kemink:

    Haha, pa betekend dit dat Bernard te oud wordt om de gaten te dichten achterin of aan de jongens om hem heen! Van het 1ste snap ik geen zak eerst bovenaan staan en daarna weer afzakken! Er zijn toch geen tentfeesten meer?

    Ik kan er een paar deze kant opsturen, het zijn alleen allemaal solisten dus heel veel zul je er niet aan hebben;) Maar het is goed voor mijn conditie om ze af en toe omver te schoffelen!

    En Bernard je hebt helemaal gelijk wat die frequientie betreft, het is gewoon oneerlijk die kleine pasjes met die kleine voetjes zijn gewoon niet bij te houden en ik geef mijn grote voeten de schuld van het feit dat ik steeds op hun voeten sta;)

    Cees ook superleuk dat jij het volgt! Hoe bevalt het huisje? En natuurlijk de groetjes aan de hele familie van der Stelt!

    Marion de onderbroeken zijn vergeven dus maak je geen zorgen;)

    God en opa, wat doe u me aan! Ik zit hier nu met kramp in alle tien mijn vingers maar vindt het leuk dat u wat van zich laat horen! Ik ben blij dat u de echte Bas weer herkend! En helaas moet ik u teleurstellen dat de zuster geen zuster van moeder Theresa zijn:P Straks als ik thuis ben kunt maar beter een goede sigaar kopen en oma een flesje wijn want heb voor minimaal een dag aan verhalen!

    Donderdag zal ik weer even updaten! En proberen wat foto"s online te zetten.

    Groetjes!

  • 16 Oktober 2012 - 10:53

    Antoinet Kemink:

    Harstikke mooi, wij wachten in spanning af. i

  • 16 Oktober 2012 - 10:53

    Antoinet Kemink:

    Harstikke mooi, wij wachten in spanning af.

  • 16 Oktober 2012 - 10:53

    Antoinet Kemink:

    Harstikke mooi, wij wachten in spanning af.

  • 18 Oktober 2012 - 22:34

    Jetty K.:

    Hoi Bas,
    Via,via,via kom ik je verhalen hier tegen.Wat leuk om je zo te volgen.Ik ga je verhalen lezen en je volgen.
    Groetjes uut Klein Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Ambato

Bas

Hallo allemaal, welkom op mijn webblog. Mijn reis zal de eerste 5 maanden gaan naar Ambato Ecuador, hier zal ik op een project ondersteuning bieden aan straatkinderen. Hierover zal ik jullie uitgebreid berichten in mijn blog. Na mijn tijd op het project zal ik een reis gaan maken door Zuid-Amerika, m.b.t. de reis heb ik eigenlijk nog niks gepland dus hopelijk ga ik jullie verrassen!

Actief sinds 23 Jan. 2012
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 16647

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Ontwikkelingshulp in Ecuador

Landen bezocht: